Przezwyciężenie kryzysu i wzrost obrotów. Pozytywny rozwój Grupy Bosch na świecie i w Polsce w latach 2010-11

„Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki” – firma założona w Stuttgarcie przez Roberta Boscha w roku 1886 – urosła przez lata do potęgi międzynarodowego koncernu oferującego produkty najwyższej jakości, wykonane z zastosowaniem unikalnych technologii. Grupa Bosch, która obchodzi w tym roku podwójny jubileusz: 125-lecie istnienia firmy i 150. rocznicę urodzin jej założyciela Roberta Boscha, reprezentowana jest dzisiaj przez ponad 350 spółek zależnych i regionalnych w 60 krajach świata. Gdy uwzględni się sieci dystrybutorów, Bosch jest obecny w 150 krajach. Wielobranżowość koncernu sprawia, iż technologie oraz innowacyjne

i praktyczne rozwiązania Boscha spotkać można w wielu dziedzinach naszego życia.

 

 

Rozwój Grupy Bosch na świecie

W 2010 roku światowa koniunktura rozwijała się znacznie lepiej, niż tego pierwotnie oczekiwano. Dzięki niej oraz konsekwentnej realizacji długofalowej strategii, której podstawą są: dywersyfikacja, globalizacja oraz ciągłe zwiększanie potencjału innowacyjności, Bosch zwiększył ubiegłoroczne obroty o 24% do 47,3 mld euro, osiągając najwyższe przychody w historii firmy. Zysk przed opodatkowaniem osiągnął w roku sprawozdawczym próg 3,5 mld euro, co stanowiło 7,4% wartości obrotu i ponownie znalazł się w docelowym przedziale.

Dział Techniki Motoryzacyjnej zwiększył obroty w 2010 roku o 29% do 28,1 mld euro. Decydującą rolę odegrały przy tym: pełne wykorzystanie mocy produkcyjnych w wyniku poprawy koniunktury i przede wszystkim silny popyt na innowacyjne produkty oraz ogromny wysiłek włożony w dalszą poprawę konkurencyjności. Pomimo dobrej koniunktury, dopiero w połowie roku 2010 dział Techniki Przemysłowej osiągnął znaczący wzrost obrotów o 30% do 6,7 miliarda euro. Ponadprzeciętny wzrost obrotów odnotował dział branżowy Solar Energy. Bosch zakłada, że światowy rynek fotowoltaiki zwiększy się dwukrotnie do 2015 roku.

W dziale Dobra Użytkowe i Techniczne Wyposażenie Budynków Bosch wypracował w 2010 roku obroty w wysokości 12,5 miliarda euro, odnotowując wzrost o 10%. Na rok 2011 Bosch prognozuje w tej branży dalszy trend zwyżkowy, na co wpływ będzie mieć szczególnie popyt na towary konsumpcyjne, takie jak energooszczędny sprzęt AGD oraz elektronarzędzia. Dodatkowym impulsem wzrostu będzie według oczekiwań wprowadzenie na rynek kompaktowej termy hybrydowej, która łączy w sobie zalety gazowego urządzenia kondensacyjnego oraz powietrznej pompy ciepła.

Wzmocnienie pozycji Grupy Bosch na światowych rynkach to jeden z kluczowych elementów długofalowej strategii koncernu. W 2010 roku Bosch umocnił swoją pozycję w dynamicznie rozwijającym się regionie Azji i Pacyfiku. Obroty w tym regionie wzrosły w 2010 roku o 43% do 11 miliardów euro. Tym samym Grupa Bosch po raz pierwszy osiągnęła próg 23% udziału tego regionu w obrotach całkowitych. Dlatego w latach 2011–13 Bosch zainwestuje w regionie Azji i Pacyfiku ok. dwa miliardy euro. Z kwoty tej aż połowa przypadnie na fabryki w Chinach. 20 kwietnia 2011 roku koncern otworzył nową centralę w Szanghaju. Do końca roku 2012 będzie tam zatrudnionych ok. 2000 pracowników. Także w Ameryce Północnej i Południowej przedsiębiorstwo odnotowało znaczący wzrost. Spółki północnoamerykańskie, po długim i ciężkim okresie kryzysowym, ponownie wyszły na plus. W Ameryce Południowej obroty w roku 2010 przekroczyły nawet poziom sprzed kryzysu, tj. z roku 2007.

Obroty w Europie osiągnęły w ubiegłym roku poziom 27,7 miliarda euro. Region ten, mający 59-procentowy udział w obrotach całkowitych, wciąż pozostaje najważniejszym filarem działalności firmy Bosch. Ok. 70% inwestycji w majątek trwały planowane na rok 2011 wpłynie na korzystny rozwój europejskich fabryk. Przykładowo, jeszcze w tym roku Bosch rozpocznie budowę centrum rozwoju w Renningen koło Stuttgartu.

Oprócz rozwoju obecnej działalności, Bosch planuje w przyszłości rozszerzenie oferty usługowej. Według przedsiębiorstwa duży potencjał tkwi m.in. w integracji sieciowej urządzeń, systemów i usług w oparciu o Internet. Różnorodne możliwości wykorzystania tego trendu można znaleźć w branży technicznego wyposażenia budynków oraz energetyce.

Aby utrzymać przewagę technologiczną

na rynku, Bosch przeznacza co roku znaczne nakłady na działalność badawczo-rozwojową. W 2010 roku budżet na działalność badawczo-rozwojową wyniósł 3,8 miliarda euro, inwestycje natomiast zamknęły się w kwocie 2,4 miliarda euro. Wiele ważnych i dużych projektów, takich jak budowa fabryki półprzewodników w Reutlingen, czy rozbudowa mocy produkcyjnych w branży fotowoltaiki, zostało zrealizowanych w okresie kryzysu. Liczba pracowników zatrudnionych w działach badawczo-rozwojowych wzrosła w 2010 roku do ponad 34.000. W 2011 roku Bosch zamierza przeznaczyć ponad 7 miliardów euro na działania związane z zabezpieczeniem przyszłości przedsiębiorstwa, z czego ponad 4 miliardy euro zostanie przeznaczone na badania i rozwój, a ok. 3 miliardy na inwestycje w majątek trwały.

Ważnym obszarem badań i rozwoju dla koncernu jest elektromobilność. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że samochody elektryczne nie zdominują ulic z dnia na dzień. Jest to proces wymagający obniżania kosztów, zwiększenia produkcji, standaryzacji części. Bosch przewiduje, iż w 2020 roku na ponad 100 milionów nowo wyprodukowanych pojazdów, 9 milionów będzie posiadało zelektryfikowany układ napędowy. W drodze do samochodów z napędem elektrycznym koncern opracowuje także drobniejsze rozwiązania, stanowiące ewolucje w elektromobilności i obniżaniu kosztów akumulatora, np. napędy do rowerów elektrycznych eBike. W przypadku samochodu Bosch uważa, że akumulator pozwalający pokonywać duże odległości jeszcze długo będzie zbyt drogi. Dlatego większe szanse mają według nas rozwiązania typu „plug-in” i hybrydowe.

 

Grupa Bosch w Polsce

W Polsce sprzyjająca koniunktura gospodarcza miała pozytywny wpływ na obroty firmy. Grupa Bosch w Polsce odnotowała w 2010 roku obrót na poziomie 717 milionów euro, co oznacza wzrost o 12% w porównaniu do roku poprzedniego. Największym beneficjentem poprawy koniunktury w przemyśle był dział Techniki Przemysłowej, który zanotował w roku ubiegłym 27-proc. wzrost obrotów. Wzrost sprzedaży samochodów wpłynął na pobudzenie obrotów w dziale Techniki Motoryzacyjnej. Obroty tego działu wzrosły o 15 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Mimo trudnej sytuacji w budownictwie mieszkaniowym, dział Dóbr Użytkowych i Technicznego Wyposażenia Budynków, ściśle związany z branżą budowlaną, dzięki atrakcyjnej ofercie produktowej odnotował w 2010 roku wzrost obrotów o 8% w stosunku do roku poprzedniego.

W 2010 roku kontynuowane były projekty strategiczne rozpoczęte w okresie kryzysu, mające na celu wzmocnienie pozycji Boscha w Polsce. W marcu 2010 roku zakończona została rozbudowa Fabryki Układów Hamulcowych we Wrocławiu, w której wyniku powierzchnia zakładu zwiększyła się dwukrotnie do 33.000 m kw. W sumie przedsiębiorstwo zainwestowało w rozbudowę fabryki ponad 22 miliony euro. Dzięki rozbudowie możliwe było uruchomienie produkcji nowych komponentów hamulcowych dla dużych europejskich producentów pojazdów.

Robert Bosch Sp. z o.o. w dalszym ciągu rozbudowywała w Warszawie Centrum Kompetencyjne IT. Centrum powstało w roku 2008 i oferuje Grupie Bosch kompleksowe usługi informatyczne. Jest to jedno z trzech Centrów Kompetencyjnych IT Boscha na świecie, obok Indii i Brazylii.

W 2010 roku przedsiębiorstwo zainicjowało projekt „Bosch dla budownictwa”. Projekt adresowany jest do firm budowlanych, deweloperów oraz projektantów i ma na celu prezentację coraz wyższych kompetencji koncernu w obszarze techniki budowlanej. Szeroka, innowacyjna oferta produktowa: od elektronarzędzi, poprzez systemy zabezpieczeń, technikę grzewczą i sprzęt AGD, aż do skomplikowanych systemów pneumatyczno-hydraulicznych, uzupełniona wysokim poziomem doradztwa

i obsługi technicznej sprawia, iż w nowo powstających projektach budowlanych coraz częściej stosowane są rozwiązania proponowane przez firmę Bosch.

Na dzień 1 stycznia 2011 r. Grupa Bosch w Polsce zatrudniała łącznie 2200 pracowników, tj. o 140 osób więcej niż w roku poprzednim. Większość stanowisk pracy powstała w Fabryce Układów Hamulcowych we Wrocławiu. Liczba pracowników fabryki wzrosła do 821 osób, a do końca 2011 r. planowane jest zatrudnienie kolejnych 50 osób.

Motorem wzrostu są dla Boscha również w Polsce innowacyjne rozwiązania i nowe technologie. I tak dział Elektronarzędzi, który wprowadza na rynek rocznie ponad 100 nowości, wzmocnił swoją pozycję w branży dzięki innowacyjnym produktom zdobywając kolejne udziały w rynku. Wzrost obrotów w tym dziale, przekraczający wzrosty na rynku elektronarzędzi, był możliwy m.in. dzięki nowym produktom z napędem akumulatorowym, laserowym przyrządom pomiarowym oraz powiększeniu oferty osprzętu o materiały ścierne.

 

Prognozy na 2011 rok

Wszystko wskazuje na to, że poziom obrotów w 2011 roku przekroczy po raz pierwszy próg 50 miliardów euro. Celem firmy Bosch jest nadal osiągnięcie dochodu przed opodatkowaniem na poziomie 7-8% wartości obrotów. Wyniki za pierwszy kwartał potwierdzają tę optymistyczną prognozę – obrót całkowity przedsiębiorstwa wzrósł w pierwszych trzech miesiącach tego roku o ok. 15% w porównaniu do wyniku z roku poprzedniego. Wzrost odnotowały wszystkie trzy działy przedsiębiorstwa, a pomyślny trend widoczny jest także w zatrudnieniu. Do końca 2011 roku liczba pracowników Bosch na świecie ma zwiększyć się o 15.000 do ok. 300.000 osób. Ponad połowa nowych miejsc pracy ma powstać w regionie Azji i Pacyfiku. – Grupa Bosch w Polsce również z optymizmem weszła w rok 2011 i już w pierwszym kwartale osiągnęła dwucyfrowy wzrost obrotów – poinformowała Krystyna Boczkowska, prezes zarządu Robert Bosch Sp. z o.o. – Mam nadzieję, że ta wysoka dynamika sprzedaży utrzyma się do końca roku. Grupa Bosch nieustannie się rozwija, kontynuując dzieło swojego założyciela Roberta Boscha dopisuje do historii firmy koleje rozdziały. Konsekwentna realizacja długofalowej strategii opartej na dywersyfikacji, globalizacji oraz trwałym rozwijaniu potencjału innowacyjności to podstawa naszego światowego sukcesu.*

 

 

 

* Tekst artykułu jest redakcyjnym opracowaniem referatu Krystyny Boczkowskiej, prezesa zarządu firmy Robert Bosch Sp. z o.o. z Grupy Bosch w Polsce, wygłoszonego na konferencji prasowej w dniu 12 maja 2011 r. w Warszawie.

 

 

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments